آيا گيربكس اتوماتيك صفحه كلاچ دارد؟
يكي از پرسشهاي رايج ميان رانندگان و علاقهمندان به خودرو اين است كه آيا گيربكس اتوماتيك صفحه كلاچ دارد يا خير؟ بسياري از افراد هنگام رانندگي با خودروي اتوماتيك متوجه ميشوند كه ديگر خبري از پدال كلاچ نيست و همين موضوع باعث شكلگيري ابهام در مورد وجود يا عدم وجود صفحه كلاچ در گيربكسهاي اتوماتيك ميشود. در اين مقاله به طور كامل اين موضوع را بررسي ميكنيم و در ادامه درباره اهميت انتخاب گيربكس باكيفيت، موضوع خريد گيربكس و نقش مجموعهاي معتبر مثل صنايع گيربكس پولادين پارت توضيح خواهيم داد.
تفاوت اصلي گيربكس دستي و اتوماتيك
پيش از آنكه به بحث اصلي بپردازيم، بهتر است تفاوت اساسي ميان گيربكس دستي و اتوماتيك را مرور كنيم:
-
گيربكس دستي:
راننده با استفاده از پدال كلاچ و دسته دنده، تعويض دندهها را انجام ميدهد. در اين سيستم، وجود صفحه كلاچ براي قطع و وصل كردن ارتباط بين موتور و گيربكس ضروري است. -
گيربكس اتوماتيك:
در اين نوع گيربكس، تعويض دندهها به صورت خودكار توسط سيستم هيدروليك و واحد كنترل الكترونيكي انجام ميشود. خبري از پدال كلاچ نيست و راننده تنها كافي است روي پدال گاز يا ترمز تمركز كند.
آيا گيربكس اتوماتيك صفحه كلاچ دارد؟
پاسخ كوتاه اين است: خير، گيربكس اتوماتيك معمولي صفحه كلاچ ندارد.
اما اين پاسخ نيازمند توضيح دقيقتر است.
در گيربكسهاي اتوماتيك، به جاي صفحه كلاچ از قطعهاي به نام تورك كانورتر (Torque Converter) استفاده ميشود. تورك كانورتر وظيفه انتقال نيرو از موتور به گيربكس را بر عهده دارد و همان نقش صفحه كلاچ را در سيستم دستي ايفا ميكند، با اين تفاوت كه عملكرد آن هيدروليكي و روانتر است.
تورك كانورتر چيست و چگونه كار ميكند؟
تورك كانورتر شامل سه بخش اصلي است:
-
پمپ – متصل به موتور و وظيفه انتقال روغن را بر عهده دارد.
-
توربين – نيرو را از روغن دريافت كرده و به گيربكس منتقل ميكند.
-
استاتور – باعث افزايش گشتاور و بهبود كارايي انتقال قدرت ميشود.
اين سيستم باعث ميشود كه خودرو به نرمي حركت كند، بدون آنكه راننده نياز به فشردن پدال كلاچ داشته باشد.
استثنا: گيربكسهاي دوكلاچه (DCT)
هرچند گيربكسهاي اتوماتيك معمولي صفحه كلاچ ندارند، اما يك نوع خاص از گيربكسهاي اتوماتيك به نام دوكلاچه (Dual Clutch Transmission) وجود دارد كه در واقع داراي دو صفحه كلاچ است. اين نوع گيربكس تركيبي از ويژگيهاي گيربكس دستي و اتوماتيك است و به همين دليل سرعت و دقت تعويض دنده در آن بسيار بالاست.
بنابراين، اگر خودروي شما داراي گيربكس DCT باشد، در آن صفحه كلاچ وجود دارد؛ اما در گيربكسهاي اتوماتيك معمولي (AT) خبري از آن نيست.
مزايا و معايب نبود صفحه كلاچ در گيربكس اتوماتيك
مزايا:
-
تعويض دنده نرمتر و روانتر
-
كاهش خستگي راننده در ترافيك
-
كاهش استهلاك قطعات كلاچ سنتي
معايب:
-
هزينه بالاتر تعمير و نگهداري تورك كانورتر
-
پيچيدگي بيشتر سيستم هيدروليكي و الكترونيكي
-
افزايش هزينه در هنگام خرابي گيربكس
اهميت انتخاب گيربكس مناسب و خريد مطمئن
چه قصد خريد خودرو داشته باشيد و چه بخواهيد گيربكس فعلي خود را تعمير يا تعويض كنيد، موضوع خريد گيربكس بسيار اهميت دارد. يك گيربكس بيكيفيت يا تقلبي ميتواند باعث ايجاد مشكلات جدي در عملكرد خودرو شود.
در بازار امروز، گيربكسهاي مختلفي وجود دارد؛ اما انتخاب مركز معتبر براي خريد، مهمترين نكته است.
چرا صنايع گيربكس پولادين پارت؟
يكي از مجموعههاي معتبر در زمينه توليد و عرضه گيربكس، صنايع گيربكس پولادين پارت است. اين شركت با تكيه بر تجربه، فناوريهاي روز و كنترل كيفيت دقيق، توانسته جايگاه ويژهاي در بازار قطعات خودرو پيدا كند.
مزاياي انتخاب پولادين پارت عبارتند از:
-
عرضه گيربكسهاي استاندارد و باكيفيت
-
قيمت مناسب در مقايسه با كيفيت ارائه شده
-
پشتيباني فني و خدمات پس از فروش
-
امكان سفارش مستقيم براي انواع خودروها
اگر به دنبال يك خريد مطمئن و بدون دغدغه هستيد، بررسي محصولات اين مجموعه ميتواند بهترين گزينه براي شما باشد.
جمعبندي
پس به طور خلاصه:
-
گيربكس اتوماتيك معمولي صفحه كلاچ ندارد و به جاي آن از تورك كانورتر استفاده ميكند.
-
در برخي گيربكسهاي خاص مانند دوكلاچه (DCT) صفحه كلاچ وجود دارد.
-
نبود كلاچ در گيربكس اتوماتيك باعث راحتي رانندگي و كاهش استهلاك ميشود، اما هزينه تعمير بالاتري دارد.
-
در صورت نياز به تعويض يا تعمير، انتخاب مركز معتبر براي خريد گيربكس اهميت زيادي دارد و در اين ميان، صنايع گيربكس پولادين پارت يكي از بهترين گزينهها در بازار ايران است.
برچسب: ،